پروتئین ماده بسیار اساسی و از ملزومات بدن انسان است که با تجزیه به آمینو اسیدهای مفید بدن ، نقش موثری در سلامت انسان دارد . حال این ماده مفید در چه منابع غذایی به مقدار بیشتری وجود دارد؟

طیور

بوقلمون ، مرغ ، اردک ، غاز و … جز طیور در دسترس انسان حساب می شوند . تنها نکته ای که می بایست در استفاده از این طیور در نظر داشت این است که حتماً پیش از طبخ ، حتماً پوست آن ها را گرفته تا چربی و مواد مضر وارد بدن انسان نشود .

ماهی

انواع ماهی ها نظیر تیلاپیلا ، قزل آلا ، سفید و .. سرشار از پروتئین و آمینو اسید هستند . طبق بررسی ها ثابت شده است که ماهی سلمون علاوه بر پروتئین و آمینو اسید سرشار از ویتامین D نیز می باشد .

تخم مرغ

ماده دیگری که دارای پروتئین می باشد تخم مرغ است . اما توصیه شده است درصورتیکه مبتلا به بیماری چربی و یا دیابت هستید ، بهتر است که تنها سفیده تخم مرغ را مصرف کنید و از مصرف زرده آن بخصوص بیش از 3 عدد در طول هفته خودداری نمایید .

لبنیات

لبنیات بخصوص نوع کم چرب آن می تواند منبع غنی دیگری از پروتئین محسوب شود .

گوشت کم چرب

گوشت گاو و گوساله بخصوص نوع کم چرب آن برای بدن بسیار مفید می باشد . درصورتیکه از رژیم های خاصی نظیر رژیم گیاهخواری پیروی نمی کنید ، گوشت می تواند پروتئین مورد نیاز بدن شمارا به  مقدار نسبتاً مناسبی تأمین نماید .

سویا

سویا از غنی ترین منابع پروتئین می باشد  . نکته قابل توجه درمورد سویا این است که این ماده غذایی گیاهی حاوی تمامی 9 آمینو اسید مورد نیاز بدن می باشد که به تنهایی می تواند تمامی مواد پروتئینی مورد نیاز بدن انسان را تأمین نماید .

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *