به اعلام خبرنگار مهر، براساس نتایج یک بررسی جهانی مصرف رژیم غذایی کم چرب و پرکربوهیدرات ممکن است با افزایش ریسک مرگ زودهنگام همراه باشد. این یافته کاملا متناقض با دستورالعمل های فعلی رژیم غذایی است.

به گفته محققان، این یافته ها می تواند توضیح دهنده دلیل این موضوع باشد که چرا مردم برخی جوامع نظیر مردم جنوب آسیا که چربی کمتر و مقادیر زیادتری کربوهیدرات می خورند با نرخ بالاتر مرگ و میر مواجهند.

این بررسی شامل بیش از ۱۳۵ هزار نفر از ۵ قاره جهان بود که به طور میانگین ۷.۵ سال تحت نظر بودند. محققان دانشگاه مک مستر کانادا دریافتند رژیم غذایی حاوی مصرف متعادل چربی و میوه و سبزیجات و پرهیز از مصرف زیاد کربوهیدرات ها با ریسک کمتر مرگ مرتبط است.

بررسی بر روی چربی های رژیمی مشخص کرد آنها ارتباطی با بیماری قلبی-عروقی ندارند اما مصرف بالای چربی با مرگ و میر کمتر مرتبط بود.

این نتیجه در مورد تمامی انواع چربی ها (اشباع شده، پلی اشباع نشده، و مونواشباع نشده) مشاهده شد. همچنین چربی های اشباع شده با ریسک کمتر سکته هم مرتبط بودند.

به گفته محققان، تمام چربی ها و انواع مختلف چربی با خطر ابتلا به حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی مرتبط نیست.

مهشید دهقان، سرپرست گروه بررسی، در این باره می گوید: «کاهش مصرف چربی به طور خودکار منجر به افزایش مصرف کربوهیدرات شده و یافته های ما می تواند توضیح دهد که چرا برخی از جمعیت های مانند آسیای جنوبی، که چربی زیادی مصرف نمی کنند اما کربوهیدرات های زیادی مصرف می کنند، میزان مرگ و میر بیشتری دارند.»

وی خاطرنشان کرد که دستورالعمل های تغذیه طی دهه های گذشته بر کاهش کل چربی به کمتر از ۳۰ درصد کالری مصرفی روزانه و چربی های اشباع کمتر از ۱۰ درصد کالری مصرفی تاکید داشته است.

به گفته دهقان، «این دستورالعمل بر اساس این نظریه است که کاهش چربی اشباع باید خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، اما توجهی بر نحوه جایگزینی چربی اشباع شده در رژیم غذایی ندارد.»

او افزود که دستورالعمل های فعلی در حدود چهار دهه قبل با استفاده از داده های برخی از کشورهای غربی که چربی بیش از ۴۰ درصد و یا ۴۵ درصد کالری مصرفی بود و مصرف چربی اشباع بیش از ۲۰ درصد بود، توسعه یافته است.



منبع

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *