به اعلام خبرنگار مهر، بررسی مشاهده ای نشان می دهد هر چقدر زنان کافئین بیشتری مصرف نمایند ریسک مرگ شان در مقایسه با کسانی که هرگز کافئین مصرف نمی کنند، کمتر خواهد بود.

محققان اذعان می کنند که تاثیر حفاظتی به منبع کافئین هم بستگی دارد: میزان بالاتر مصرف کافئین ناشی از قهوه با کاهش ریسک مرگ به هر دلیلی، مخصوصاً بیماری قلبی-عروقی، مرتبط است؛ در حالیکه زنانی که بواسطه نوشیدن چای، کافئین بیشتری مصرف می کنند کمتر در معرض مرگ ناشی از سرطان قرار دارند.

بیش از ۸۰ درصد جمعیت بزرگسال جهان روزانه کافئین، عمدتا چای و قهوه، مصرف می کنند. میانگین مصرف روزانه قهوه براساس سن و کشور، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم است.

بسیاری از مطالعات تاثیرات مفید نوشیدن قهوه را در مورد کاهش ریسک مرگ به هر علت در جمعیت عمومی نشان داده اند، اما اطلاعات کمی در مورد نقش کافئین بر مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت وجود دارد.

در این بررسی محققان دانشگاه پورتو پرتغال رابطه بین میزان متفاوت مصرف کافئین و مرگ و میر را در بالغ بر ۳۰۰۰ مرد و زن مبتلا به دیابت از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ بررسی کردند.

شرکت کنندگان در مورد مصرف کافئین ناشی از قهوه، چای و نوشابه های گازدار خود اعلام می دانند. در طول ۱۱ سال بررسی، ۶۱۸ نفر فوت کردند.

محققان دریافتند زنان مبتلا به دیابت که روزانه بالغ بر ۱۰۰mg کافئین مصرف می کردند (یک فنجان عادی قهوه) در مقایسه با زنانی که هیچ کافئینی مصرف نمی کردند، ۵۱ درصد کمتر در معرض مرگ قرار داشتند. این کاهش ریسک مرگ برای زنانی که روزانه ۱۰۰-۲۰۰mg کافئین مصرف می کردند ۵۷ درصد و برای زنان مصرف کننده بیش از ۲۰۰mg در روز (۲ فنجان عادی) ۶۶ درصد بود.

به گفته محققان، این رابطه مستقل از فاکتورهای تاثیرگذار نظیر سن، نژاد، سطح تحصیلات، درآمد سالانه خانواده، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، مصرف الکل، فشارخون بالا، و بیماری کلیوی ناشی از دیابت بود.

به گفته محققان، چنین تاثیر مفید ناشی از مصرف کافئین در مورد مردان مبتلا به دیابت مشاهده نشد.

در مورد مصرف چای، زنان به چهار گروه از لحاظ میزان مصرف چای تقسیم شدند: هیچ، کم، متوسط، زیاد. محققان دریافتند گروه زنان مصرف کننده کافئین از طریق چای، ۸۰ درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند.



منبع

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *