خواص جو Barley

اگر از بیماری‌هایی همچون آسم،آرتروز،ورم مفاصل، ‏ناتوانی جنسی، مشکلات پوستی، کم خونی، چاقی، یبوست، دیابت، پرفشاری خون، مشکلات کلیوی ‏یا بیماری‌های قلبی رنج می‌برید، شاید زمان آن فرا رسیده باشد تا در مورد‎ ‎خواص جو ‏برای سلامتی‎ ‎اطلاعات بیشتری کسب کنید. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف ‏جوی سبوس دار می‌تواند سطح قند خون را تا حد زیادی تنظیم کند. مزایای جو برای سلامتی ‏عمدتا مربوط به هشت آمینواسید ضروری است که در آن وجود دارد. این موضوع بدین معناست که ‏جو می‌تواند یک پروتئین کامل در‎ ‎رژیم غذایی‎ ‎افراد باشد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در ‏سال‌های اخیر رژیم غذایی ما حاوی مواد مغذی مهم نبوده است. یکی از مهم ترین مواردی که ‏اغلب نادیده گرفته می‌شود فیبر است. جو یک منبع عالی برای فیبرهای محلول و نامحلول است و ‏همین امر شما را مطمئن می‌سازد که جو سرشار از مزایای زیاد برای سلامتی بدن است. قبل از ‏اینکه سراغ مزایای جو برویم باید بدانید که این ماده را می‌توان به صورت‌های مختلفی همچون ‏سوپ، سالاد و حتی در مرغ مورد استفاده قرار داد‎. ‎

‎خواص جو:

‎مصرف جو روده و دستگاه گوارش را سالم نگه ‏می‌دارد‎: ‎

‎همانطور که قبلا نیز گفتیم، جو سرشار از فیبر است و ‏می‌تواند بدن شما را از سموم پاکسازی کند. این ماده منبع غنی از فیبر است و می‌تواند به عنوان ‏منبع سوختی برای باکتری‌های خوب موجود در روده عمل کند. این باکتری‌ها به تخمیر شدن ‏محتوای فیبر در بدن کمک می‌کند. در نتیجه اسید بوتیریک تشکیل می‌شود که سوخت اصلی و ‏اولیه برای سلول‌های روده است. جو همچنین برای سالم نگه داشتن سلامت کلی روده بسیار موثر ‏است. با وجود سلامت کلی روده، جو به کاهش زمان اجابت مزاج کمک خواهد کرد و همین امر ‏شکم شما را تمیز می‌کند. این ماده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بواسیر را کاهش ‏دهد‎.

‎از بروز سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند‎:

‎جو می‌تواند به خانم‌ها در پیشگیری از توسعه سنگ کیسه ‏صفرا کمک فراوانی بکند. از آنجایی که این ماده سرشار از فیبر نامحلول است می‌تواند به کاهش ‏ترشح اسید صفراوی کمک کند و همین امر موجب افزایش حساسیت به انسولین و کاهش سطح ‏تری گلیسیرید خواهد شد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهدزنانی که از جو و محتوای فیبری آن ‏بهره مند شده اند ۱۷ درصد نسبت به سایر افراد خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرای کمتری ‏دارند‎.

‎از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند‎:

‎فسفر‎ ‎و مس موجود در جو می‌تواند سلامت کلی استخوان‌ها را ‏تضمین نماید. محتوای فسفر در جو در درمان و نگهداری از استخوان و دندان ها موثر خواهد بود. ‏اگر به بیماری‎ ‎پوکی استخوان‎ ‎مبتلا هستید، این ماده می‌تواند به عنوان یک درمان ‏طبیعی محسوب شود. آب جو نیز ۱۱ برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد‎. ‎کلسیم‎ ‎یکی از عناصر ضروری برای محافظت از استخوان‌هاست‎. ‎منگنز‎ ‎موجود در آن به همراه ویتامین‎B ‎ کار می‌کند و می‌تواند ‏سلامت روده را تضمین نماید. بدن ما برای محافظت طبیعی از استخوان‌ها به منگنز نیاز دارد‎.

‎از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند‎:

‎ویتامین‎ C ‎موجود در جو دوبرابر بیشتر از پرتغال است. ‏این ویتامین می‌تواند به قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا مفید باشد.آهن ‏موجود در آن می‌تواند حجم خون را بهبود ببخشد و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری نماید. ‏این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک می‌کند و در توسعه سلول‌ها ضروی است. علاوه بر این، جو ‏حاوی مس است که در تشکیل هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دخیل است‎.

‎الاستیسیته پوست را نگه می‌دارد‎:

‎جو منبع بسیار خوبی از‎ ‎سلنیم‎ ‎است که همین امر باعث می‌شود در نگهداری کشسانی پوست ‏به بدن کمک کند. همچنین این ماده از آسیب رادیکال‌های آزاد و شل شدن پوست جلوگیری ‏می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند قلب، پانکراس و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر کند. کمبود ‏سلنیوم می‌تواند به سرطان پوست، روده، پروستات، کبد، شکم و سینه منجر شود‎.

‎سطح کلسترول خون را کنترل می‌کند‎:

‎فیبر نامحلولی که در فیبر وجود دارد می‌تواند به کنترل ‏سطح کلسترول خون کمک کند. جو حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است و به خاطر خواص کم ‏کلسترول و کم چربی‌اش توصیه می‌شود‎.

‎دیابت را کنترل می‌کند‎:

‎جو می‌تواند دیابت نوع ۲ را کنترل کند. با اینحال ما ‏می‌توانیم با‎ ‎کاهش وزن‎ ‎و انجام فعالیت‌های ورزشی و استفاده از رژیم غذایی ‏مناسب از بروز دیابت جلوگیری کنیم. بنابراین غذاهایی که حاوی فیبر بالایی هستند باید در رژیم ‏غذایی افراد دیابتی قرار گیرند. جو نیز به خاطر محتوای فیبر بالایش برای این بیماران عالی است. ‏دانه جو حاوی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است و می‌تواند جذب گلوکز را کندتر کند. ‏مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که مصرف جو در افرادی با مقاومت به انسولین، ‏می‌تواند سطح گلوکز را کاهش دهد‎.

‎از بیماری‌های قلبی و سرطان پیشگیری ‏می‌کند‎:

‎جو حاوی انواع متعددی از مواد مغذی گیاهی همچون ‏لیگنان است که در بدن به لیگنان پستانداران تبدیل می‌شود. یکی از این لیگنان‌ها آنترولاکتون نام ‏دارد که به پیشگیری از سرطان و سایر سرطان‌های هورمونی و نیز بیماری‌های قلبی کمک ‏می‌کند‎.

‎در برابر آترواسکلروز از بدن محافظت می‌کند‎:

‎آترواسکلروز شرایطی است که در آن دیواره‌ شریان‌ها ‏ضخیم‌تر می‌شود. این فرایند معمولا به خاطر رسوب موادی همچون کلسترول رخ می‌دهد. جو ‏سرشار از نیاسین است که از افزایش سطح کلسترول خون جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به ‏بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد. زنان یائسه ای که فشار خون بالا، کلسترول زیاد یا ‏بیماری‌های قلبی-عروقی دارند بهتر است ۶ بار در هفته جو مصرف کنند‎.

‎از بروز آسم جلوگیری می‌کند‎:

‎قبل از اینکه به فکر خرید جو بیفتید، انواع آن را مد نظر ‏داشته باشید. انواع مختلفی جو وجود دارد که دارای ارزش‌های تغذیه‌ای متفاوتی هستند. جوی ‏کامل( سبوس دار) دارای بیشترین ارزش تغذیه‌ای است و می‌تواند برای افراد بسیار مفید ‏باشد‎.

ارزش غذایی جو:

  • ۳۲۶ کالری
  • ۵ گرم از پروتئین
  • ۲ گرم چربی
  • ۰ گرم کلسترول
  • ۶۸ گرم کربوهیدرات
  • ۱۶ گرم فیبر غذایی

مواد معدنی موجود در جو بر اساس نیاز روزانه:

  • ۳ درصد از کلسیم
  • ۱۸ درصد از آهن
  • ۴۰ درصد از تیامین
  • ۱۵ درصد از ریبوفلاوین
  • ۲۱ درصد از نیاسین
  • ۱۵ درصد از ویتامین B6
  • ۵ درصد از فولات
  • ۳۰ درصد از منیزیم
  • ۲۵ درصد از فسفر
  • ۱۲ درصد از پتاسیم
  • ۱۷ درصد از روی
  • ۲۳ درصد از مس
  • ۵۰ درصد از سلنیوم
  • ۹۰ درصد از منگنز

‎انواع جو‎:

‎چمن جو نهال گیاه جو است. این چمن معمولا تقریبا ‏‏۲۰۰ روز بعد از کشت برداشت می‌شود. افراد، جو را در این شکل مصرف می‌کنند زیرا برگ‌های ‏جوان آن غنی از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه است. اگرچه دانه‌های جو ‏فیبر بیشتری در خود دارد اما چمن آن کلروفیل بیشتری دارد و می‌تواند سم زدای بهتری ‏باشد‎.

‎جوی پوست کنده‎:

‎معمولا این جو را بعد از خارج کردن پوست غیر قابل ‏مصرف و پوسته بیرونی آن می خورند. زمانی که پوسته بیرونی برداشته شد، با عنوان جوی پوست ‏کنده شناخته می‌شود. جوی پوست کنده منبع غنی از مواد مغذی است. زمانی که برای مصرف ‏روزانه و منظم در نظر گرفته می‌شود باید به صورت طولانی مدت خیس گردد. با اینحال صرف زمان ‏برای مصرف این جو بسیار ارزشمند است‎.

‎جوی نیم کوب‎:

‎این جو را می‌توان در خواربارفروشی‌ها پیدا کرد. استفاده ‏از آن در وعده غذایی صبحانه توصیه می‌شود. دستورهای غذایی زیادی در مورد جوی نیم کوب در ‏سرتاسر جهان وجود دارد. این جو در اصل جوی پوست کنده است که پردازش شده است و سبوس ‏آن برداشته شده است‎.

‎پودر سبز جو‎:

‎این ماده همچنین به خاطر مزایای پزشکی آن بسیار ‏مشهور است. این ماده در واقع پودری است که از چمن جو به دست می‌اید و گاهی اوقات با مواد ‏معدنی و ویتامین‌های دیگر ترکیب می‌شود. امروزه بیشتر شرکت‌ها پودر جویی را به فروش ‏می‌رساند که از چمن جوی خالص به دست می‌اید. علاوه بر این، شما می‌توانید آن را به عنوان آب ‏جو مصرف کنید‎.

‎آرد جو‎:

‎آرد جو اغلب به عنوان یک جایگزین برای آرد گندم در ‏نظر گرفته می‌شود. آردی که از جوی کامل به دست می‌اید بسیار غنی تر از آردی است که از جوی ‏نیم کوب حاصل می‌شود. این ارد معمولا از سابیدن جوی کامل به دست می اید و حاوی گلوتن ‏است‎.

‎آب جو‎:

‎زمانی که کلیه‌های شما نیاز به استراحت دارد این ماده ‏بسیار مفید خواهد بود. افرادی که از بیماری‌های کلیوی و مثانه رنج می‌برند، مصرف آن می‌تواند ‏مفید باشد‎.

‎جو به عنوان یک محصول تجاری در سرتاسر جهان وجود ‏دارد. شما باید اشکال مختلف آن را بشناسید و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. هر کدام از ‏این اشکال دارای کاربردهای متفاوتی هستند. جو را می‌تواند به صورت فله‌ای یا بسته بندی ‏خریداری کرد. اگر جو را به صورت بسته بندی خریداری می‌کنید مطمئن شوید که به درستی از آن ‏استفاده می‌کنید. وجود رطوبت بسیار اندک نیز می‌تواند آن را خراب کند. جو را در یک ظرف تمیز و ‏عاری از رطوبت نگه دارید.در طول تابستان بهتر است جو را در یخچال نگه دارید‎.



مرجع

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *